Saturday, October 23, 2010

Al-kisah sebuah "Deal Kencing"

Kisah ini anatara yang pernah terjadi.. yang saya petik dari blog seseorang:

Nak kongsi cerita sikit: Hari ini ada customer beritahu aku yang dia pernah cuba buat loan melalui seorang salesman..tapi kaki kencing..Modus Operandi mamat ni sama aja dari mula belajar menipu sampai sekarang. Dahlah muka tak hensem perangai pun sama tak hensem.Tapi mulut memang manis.

a) Jumpa pelanggan..
b) Masa ambil document terus minta downpayment (minta booking pun masuk akal lagi)
c) Bila tak dapat dia tunggu beberapa hari dia telefon customer kata loan dah lepas terus minta downpayment (ikut suka hati makpak dia)

Memanglah kerja salesman buat permohonan pinjaman kereta bagi pihak pelanggan tapi yang meluluskan pinjaman adalah pihak bank. Kita sendiri pun tak tahu berapa jumlah loan bank boleh beri.Cuma bila berurusan dengan pelanggan kita nyatakan kehendak(requirements) bank untuk permohonan pinjaman kereta dan bagaimana untuk membantu pelanggan mendapatkan jumlah pinjaman yang di kehendaki. Kita juga akan brief pelanggan akan cara pemerosesan pinjaman setiap bank walaupun sama tetapi agak berlainan dari bank ke bank. Walaubagaimanapun, untuk meluluskan pinjaman pihak bank ada kriteria2 tertentu serta polisi dalaman yang patut di patuhi.

TIADA LESEN. Hanya Ambank dan Bank Rakyat (potongan angkasa) aja yang boleh memproses permohonan tersebut. Tapi kena sertakan lesen seorang ahli keluarga. Tetapi selepas pinjaman lulus semasa sign agreement hendaklah sertakan dua keping gambar ukuran passport.

Nasib customer ni baik. Olehkerana curiga dia tak bagi duit yang mamat penipu ni minta masa ambil document.. Sebabnya loan belum buat macam mana nak bayar downpayment -- atas dasar apa??? Tapi atas dasar semangat yang berkobar2 nak CEKAU jugak duit orang....mamat penipu ni minta lagi kononnya loan dah lepas kat Maybank. Nasib customer ni baik lagi. Sikap beliau yang berhati2 menyelamatkan beliau dari tertipu. Nak tau kenapa??? Bank pun tak call lagi macam mana tetiba jer loan boleh lulus. Agaknya mamat penipu besar ni ingat customer ni boleh di perkotakkatekkan. Lagipun.........Maybank tak proses loan peminjam yang tak ada lesen. Jangan mimpi laa.Boleh jadi ilmu mamat ni belum cukup lagi.

Jangan lupa minta salinan LETTER OF UNDERTAKING (LOU) untuk mengesahkan kesahihan jumlah pinjaman. Tapi lagi baik jika fon bank terus untuk confirm jumlah tersebut.

Nasihat saya kepada para2 pelanggan urusan bayaran buatlah di showroom sahaja ATAU segala pembayaran Cheque atas nama Syarikat ATAU tranfer akaun ats nama Syarikat..Itupun ada jugak yang terkena. Entahlahhhhhhhhhhhh.

SEMOGA KARIER SEORANG SALESMAN atau JURUJUAL KERETA atau SALES ADVISOR atau SALES CONSULTANT TIDAK DI SALAH ANGGAP OLEH MASYARAKAT KERANA KAMI YANG JUJUR DAN AMANAH PERLU MENCARI REZKI YANG HALAL UNTUK MENANGGUNG KELUARGA.

No comments:

Post a Comment